Valikko

Asiaa urheiluseuran brändäyksestä - tiesitkö tämän?

Urheilu on nykypäivänä kuluttajan näkökulmasta pitkälti viihdettä. Ennen menestystä ehkä rakennettiin valmentajan valkotaululla mutta nykyään sitä rakentavat urheiluseurojen markkinointivastaavat. Onnistunut urheiluliiketoiminta rakentuu yhä enempi taitavan urheilumarkkinoinnin ympärille; niin urheiluorganisaatiot kasvavat ja kasvattavat fanikuntaansa.
Asiaa urheiluseuran brändäyksestä - tiesitkö tämän?
Brändäys on osa urheilumarkkinointia - ja vieläpä hyvin tärkeä osa. Sen avulla urheiluseura erottuu muista ja kasvattaa kilpailukykyään ja seuran toiminta tehostuu ja nopeutuu. Muista erottuvalla brändillä luodaan vakaa arvopohja ja läheinen yhteys seuran yhteisöön, se myös mahdollistaa ammattimaiset yhteistyösuhteet ja tukee seuran kaupallista menestystä.

Kaikki tämä kuulostaa vallan mainiolta ja hankitaan myös meidän seuralle sellainen, mutta mikä se brändi nyt sitten olikaan? No, peruutetaanpa hieman.

Brändi - urheiluseuran suunnanmuuttaja



Brändi voisi suomeksi kääntyä sanalla ”maine” - se on siis ihmisen käsitys sinun, tässä tapauksessa, urheiluseurastasi. Brändi on jokaisen ihmisen oma kokemus kyseisestä seurasta, eli se voi olla hyvinkin yksilöllinen. Jotta mahdollisimman moni ihminen kuitenkin näkisi juuri sen meidän brändimme mahdollisimman pitkälle meidän haluamalla tavalla voimme ohjata ihmisten käsitystä seurastamme tietyin keinoin.

Brändi koostuu mm. yrityksen tai seuran arvolupauksesta, kulttuurista, äänensävystä ja identiteetistä mutta myös imagosta ja suhteesta kuluttajaan. Brändielementtejä ovat esim. seuran logo, nimi ja muotoilu. Visuaaliset elementit ovat tärkeitä brändin kannalta sillä ne erottavat sen muista kuluttajien näkökulmasta.

Brändiä voisi kutsua seuran strategisen liiketoiminnan keskukseksi.

Seurabrändäys Suomessa



Suomessa ollaan vielä jäljessä mitä tulee seurabrändäykseen. Kuitenkin myös täällä seurat alkavat herätä tässä kysymyksessä, mutta harvalla on selkeää brändistrategiaa. Mutta kannattaako urheiluseuran brändäys myös Suomessa?

Ehdottomasti kannattaa. Myös Suomessa urheilun maailmaa hallitsevat media ja raha. Tämän takia on milteipä seuran elinehto ymmärtää seurabrändäyksen tärkeys.

Lisäksi muu viihdeteollisuus vetää koko ajan lapsia puoleensa enemmän ja enemmän ja monesti lapset valitsevatkin PlayStation-pelit oikeiden pelien sijaan. Tämä on myös kansantalouden näkökulmasta huolestuttava piirre. Tehdään seuroista siis vetovoimaisia myös lasten mielestä.

Vahva seurabrändi herättää kuluttajien mielenkiinnon, lisää medianäkyvyyttä ja generoi yhteistyökumppaneita. Brändäys on ehdottomasti tehokkain tapa kasvattaa seuraa, seuran näkyvyyttä ja kaupallista menestystä.

Teamprint - yhteisöbrändiä rakentamassa



Urheiluseurat ovat yhteisöbrändejä - eli ne perustuvat tunnepohjaiseen yhteyteen. Ihmisten perustarpeisiin kuuluu halu olla osa isompaa kokonaisuutta. Monesti lempiseuran kannattaminen mielletään osaksi omaa identiteettiä ja minäkuvaa, ja halutaan kantaa seuran värejä ja logoa osoittaaksemme kuuluvamme kyseiseen yhteisöön. Koska kyse on tunnesyistä on syitä myös suhteellisen helppo syventää, jos vain tietää miten.

Seurabrändäys todellakin on investointi, ei kustannus. Onnistunut brändi lisää seuran vetovoimaa, arvopohjaa ja luotettavuutta - tämä on urheiluseuran näkökulmasta elintärkeää, sillä harva fani, seura-aktiivi ja seuratoimija jättää itselleen arvokkaan seuran edes silloin, kun ajat ovat haastavat ja markkinat epätasaiset. Ja vaikka ihmiset seurassa vaihtuisivat seura ja sen toiminta kuitenkin pysyvät ennallaan kun brändi on selkeä.

Ota yhteyttä Teamprintiin ja saat tietää lisää siitä, miten me autamme seuraasi luomaan itselleen onnistuneen yhteisöbrändin.

Piditkö lukemastasi? Jaa juttu verkostollesi!